Multikoppling

Flera butiker, En administration.

Jobbar du med e-handel i flera olika webbutiker? Kanske du t.o.m har webbutiker i flera olika e-handelssystem?
Då har vi lösningen för dig som vill samla administration för alla dina webbutiker i ett ekonomisystem.


Med vår multishoplösning kan du jobba med flera butiker men ändå samla all produkt, pris och orderadministration i ett ekonomisystem.

 

Att ha flera butiker med olika domännamn, språk eller innehåll kan ha många fördelar bl.a ger det stora möjligheter för att segmentera olika marknader, både gällande pris, produkter och innehåll. Det kan också vara så att du vill använda det flöde och den lagerkapacitet som du byggt upp till genom din primära verksamhet till nya områden för att på detta sätt få bättre utnyttjande av dina system investeringar.

En annan inte helt ovanlig anledning kan vara att du köpt en konkurrerade verksamhet och vill behålla identitet och den SEO kraft som den konkurrerade verksamhet över tid byggt upp.

Fördelarna med en multishoplösning är bl.a:

  • Flera butiker utåt, olika språk, olika utseende och innehåll
  • Samlad administration, ett underhåll.
  • Produkter, lager, priser, order och orderstatus synkroniseras automatisk.
  • Multishopstöd kan byggas upp för alla affärssystem Sharespine har stöd för.
  • Sparar pengar på att använda samma avtal för t.e.x betalväxlar och fraktbolag.

Vad är då Multishop?

Svaret är ju inte givet då det finns olika uppfattningar om vad multishop innebär, men som vi har hanterat frågan så skiljer vi på de system om har;

  • Multishop stöd (native) – Där du som e-handlare kan sätta upp olika frontar, med helt olika design och innehåll, men i samma admin av ditt e-handelsystemet. Bland de e-handelssystem som Sharespine har integrationer mot så är det endast Magento och Prestashop som vi definierar som native multishoplösningar.
  • Inget multishop stöd (native) – Där det är 2 helt fysiskt åtskilda webbutiker, oberoende av system som genom Sharespine och ekonomisystemet kan kopplas ihop mot samma företag, med samma eller olika lager, med samma eller olika artikelgrupper, med samma eller olika resultatenheter i ekonomisystemet etc.
  • En kombination av båda – Där man t.ex. använder Magento (som har native multishop) men har valt, av någon anledning, att köra med flera installationer, eller att man kör en native installation med flera butiker i samma system, men i tillägg t.ex har en separat kampanjsite i t.ex. WooCoommerce eller vilket som helst annat e-handelsystem passar bra.

Vilka e-handelsystem passar för multishop?

När det gäller valet av e-handelssystem är det egentligen inga speciella krav som du behöver ha hänsyn till. Valet av e-handelsystem handlar mer om vilket system du föredrar att arbeta med och vilka generella funktioner och prisbild som passar din kravspecifikation. Värt att nämna är kanske att systemet måste ha stöd för t.ex olika prislistor om du ekonomisystemet önskar arbeta med olika prislistor. Läs mer om vilka olika funktioner den olika systemen har under E-handelssystem.

 

Vilka ekonomisystem passar för multishop?

När det gäller valet av ekonomisystem så bör du lägga en del tid på att undersöka det olika systemen om du vill jobba med multishop. Funktioner som är intressant att se på är t.ex om ekonomisystemet har stöd för:

  • Olika resultatenheter eller kostnadsställen.
  • Olika prisstrukturer (prislistor) och valutor.
  • Om det går att “tagga” de olika produkterna för olika webbshopar etc.
  • Om man kan köra hela orderhanteringen i ekonomisystem i stället för i e-handelssystemet. För att göra det behövs troligen stöd ett TA System.
  • Om ditt ekonomisystem har stöd för avstämning av den/de betalväxlar som du använder i dina olika butiker.

Enligt våra noteringar så har följande system olika egenskaper som passar bra med multishopstöd:

Tagga butiker på produktnivå;
– Specter

Stöd för olika prisstrukturer (prislistor);
– Fortnox
– Mamut
– Specter
– Visma Administration

Resultatenheter och /eller kostnadsställe;
– e-conomic
– Fortnox
– Mamut
– Specter
– Visma Administration

Vad kostar Multishop?

Systemstöd för funktionen ”Multishop” ingår i alla paket fr.o.m Paket 400+ månadskostnad fr.o.m 795 kr / mån
Till detta tillkommer sedan en månadsavgift på 295kr/mån per extra webbshop.
Läs mer om våra tjänster Sharespine Client och Sharespine Cloud.

 

Servicetimmar

Tänk på att det behövs servicetimmar för konfiguration:
Större integrationsflöden tar alltid lite längre tid att konfigurera då de olika parametrarna ger fler möjligheter. Om du redan är kund och oss så kan en kompletterande installation och konfigurationen lätt ta ett par timmar beroende på hur du som kund önskar att det skall fungera och inte minst vad ditt ekonomisystem klarar av funktioner. Läs mer om ditt servicekonto och olika rabatter här.

Låt oss kontakta dig för att berätta mer!

Gå vår E-postkurs i automationer

Få ta del av vår E-postkurs som beskriver vad en automation gör, hur en automation fungerar och hur vi kan hjälpa er verksamhet att växa!
Du får 4 mejl under sammanlagt 2 veckor.

Vi använder cookies för att förbättra användarupplevelsen.
Sammanfattning av avtal, uppsägning och sekretess hittar ni här.
© Sharespine AB 2017